Tag med ud og flyv!

300 kroner pr snude for en 40 minutters tur ind over København plus eventuelt lidt rundt i Nordsjælland.
Vi starter fra Roskilde lufthavn og der er plads til 2 eller 3 passagerer alt efter hvilket fly vi kan booke.
Hvis du selv har en idé til en tur så kom med et forslag.

Børn er smaddervelkomne.
Jeg synes dem under 12 år skal have en voksen de kender med. Det kommer jo an på moden- og modighed. Er man under 8 år får man nok ikke så meget ud af det. Man skal jo også kunne se ud af vinduerne.

Ring / SMS til 60 52 82 12 så aftaler vi hvor og hvornår vi skal ud at flyve.

Her er nogle billeder fra flyveture

Læs ofte stillede spørgsmål og svar

Kh
Peter Bojsen

Tårntur i Kastrup. 7. maj 2011

9:45: Hovedporten og indskrivning med foto i computeren. Herefter afhentet af flyveleder (den svenske) Martin Lindberg (godt luftfarts-efternavn) som kørte i en gul arbejdsbil fra Naviair. To mand kørte med i Naviairbilen og resten fulgte efter i min bil. Parkering ved tårnet og kaffe i mødelokalet i stueetagen.

10:00: Vi så en naviair præsentationsvideo på 6 minutter og så var der ellers flyversnak.

Mest spændende var nok oplysningen om at kontrolzonen i Kastrup er luftrumsklasse D (dvs. trafikinformation men ingen separation for VFR). Desuden at der i Danmark er en opdeling af håndteringen af flyveledelsen mellem general aviation (GA) og erhvervsflyvning. Folkene i Kastrups GA afdeling udøver Flight Information Service på 127,075MHz. Det at personalet er dedikeret GA er en fordel for os.

Hvis man har mod på det kan man, gennem clearance fra Kastrup tårn (118,700MHz) flyve ind i kontrolzonen over København på sightseeing og så på ‘request’, få ‘cleared for low approach’ til at smutte ind i fx 300 fod over EKCH bane 12/30 og videre ud over Øresund. Indpasseringspunkterne Tuborg fra nord eller Vallensbæk fra vest kan bruges.
Martin mente at der var størst chance for at opnå clearance lørdag eftermiddag og søndag formiddag. Husk at vippe med vingerne.
NB: Touch and go er IKKE gratis…

Banekryds 04R-22L / 12-30 set fra tower

Husk: Flightplan skal altid indleveres når en FIR grænse krydses. I Danmark kan den indleveres på telefon: +45 32 46 23 38.
Flyvelederuddannelsen er på 2 år og 6 mdr og cirka halvdelen af de oprindelige ansøgere gennemfører. Derudover opretholdes medicalkrav svarende til piloter.

Hvis man ikke lykkes med at blive flyveleder, er der mange andre muligheder som det statsdrevne Naviair kan tilbyde. Så studietiden er ikke spildt selvom man ikke ender ved pulten!

Andre spørgsmål vedr. uddannelsen blev stillet, og vi kunne have brugt resten af dagen bare med at udspørge tålmodige Martin.

11:30: Nå men vi skulle med elevatoren op i tårnet hvor der sad et par flyveledere plus et par personer med andre roller. Arbejdsrytmen for en flyveleder er 1 time ved ‘pulten’ og 1 times pause. Her er der ingen der møder træt på arbejde.

Oppe i ‘Tårnværelset’, som man desværre ikke må fotografere, og som er et stort airconditioneret rum med særdeles god udsigt (Amagers bedste), demonstrerede Martin en kontrolpult og svarede på endnu flere spørgsmål vedr. trafikhåndteringen i en lufthavn.

Af indlysende årsager er der lagt vægt på den tekniske afvikling af flytrafikken. Med en helt enkel fokusering på at yde en service der fremmer sikkerheden mest muligt.

Den ellers så velkendte afgangshals hektiske forvirring med de reserverede businessclasstyper, horder af charterturister, skrankepaver, evindelige sikkerhedscheck, kropsvisiteringer og taxfree forretningernes sexede reklamer, snobbede taskesælgere og parfumerede ekspedienter derovre på den anden side hvor varen skal (over)sælges, står i stærk kontrast til kontroltårnet.

Som pilotstuderende og flyvenørd synes jeg min agtelse for professionel flyvevirksomhed stiger gevaldigt ved at opleve disse dedikerede fagfolk der, i en afslappet men koncentreret atmosfære, arbejder seriøst, skarpt og uden dikkedarer med at få alle de mange mennesker sikkert ud og hjem.

Kort sagt: her har man det kølige overblik.

I kontroltårnet hersker et mentalt overskud som jeg som pilot vil huske og tage ved lære af. Navnet ‘Kontroltårn’ kunne simpelthen ikke beskrive det bedre. Et tårn af kontrol.

Bortset fra det, når man nu ved at et tårnbesøg muligvis er en ‘once in a lifetime’ oplevelse (ok twice for de der deltog i Ängelholmturen…) så er det nogen gange svært at koncentrere sig om de mange nok så interessante facts og oplysninger, og efter to timers forklaring er man godt kværnet.

Turen var godt og rutineret gennemført så at de vigtigste oplysninger blev serveret indenfor de første 45 minutter.

Til sidst fik vi lov at tage billeder ud af en lille balkon længere nede i tårnet.

Alle var enige om at flyvelederjobbet var übercool! Når (hvis) jeg bliver voksen vil jeg også være flyveleder!

12:00: Herefter checkud via porten og så afsted til grillbar.

12:15: Det legendariske flyspottermekka og grill-juvel ‘Flyvergrillen’ ovre ved det gamle tårn, bød på et alsidigt menukort af danske klassikere. Selv nød jeg en udsøgt Grillette en Pain de porc-au-fromage ála Hamburg og dertil en Chateau de Congo brygget på udvalgt mælk fra sortbroget malkerace i harmoni med de fineste vestindiske cacaobønner. Uden at udlevere nogen bestemt, kan jeg godt bevidne at ingen gik sultne eller slankere fra bordet. Den slags får man dæleme ikke på Noma!

For ligesom at få ‘spottet igennem’ besluttede vi at køre til Tømmerupvej på det sydlige Amager og hen til tærsklen til bane 04L. I Kastrup står L for ‘Landing’. Nemt!

Vi kom lige i tide til en veludført sidevindslanding med en B747 (HL 7605 fra Korean Air Cargo) og det viste sig at vi piloter alligevel ikke er ‘for cool til flyspotting’. Vinden var 130/14, altså 14 knob vinkelret fra baneretningen og med B747’erens max vægt v. landing: +300 tons, hastighed 240-290 km/t er der kun en ting at sige til det:
Respekt!

På vej ud til motorvejen stoppede vi lige ved slutningen af 04R hvor vi bla. så en takeoff med en anden B747.

Se fotos fra den hyggelige studietur her:
http://flyvning.peterbojsen.dk/#7.0

Konklusion: Super rundtur!
-og dejlig dag med flyveskolens aller kvikkeste elever…

Mange tak til Martin og Carina og andre velvillige folk fra Naviair!

P.S.: Carina sendte lige et link til disse officielle tårnfotos: http://www.naviair.dk/page456.aspx?pagenumber456=4

Licensen er i hus

Vejrudsigten for 19. januar 2011 så aftenen før ud til at byde på jordbundne aktiviteter men kl. 10 om formiddagen kunne jeg se en skyfri himmel fra min stol på kontoret i Farum. Derfor ringede jeg til Ingvar og spurgte hvordan vejret var i Sverige. Det var også bedre dér end nogen havde troet aftenen før. Jeg ringede til Olle og spurgte om banen kunne bruges. Det kunne den godt. Så ringede jeg tilbage til Ingvar og aftalte at mødes på flyvepladsen kl. 12.
Jeg skyndte mig ud af døren mod Sverige. Læs resten

Første soloflyvning

Ronnie og Ingvar havde et par gange snakket om at jeg nok snart var ved at være klar til at flyve alene.
Ingvar spurgte før hver time om jeg havde bestået alle teoriprøverne og jeg svarede at det havde jeg og at jeg havde radiobeviset også og at jeg synes det lød ok med at flyve solo.
Efter et uvist antal undervisningsgange med dette emne som gennemgående konversationstema, havde Ronnie så endelig Læs resten

Status for teori samt sæsonstart 2010

Teoriundervisningen er nu overstået og teoriprøverne til ultralight B licensen er bestået.
Det har været en lang vinter med mange tidlige morgener på færgen til Sverige, lange foredrag om de forskellige fag og terperi af stoffet.
Det var udfordrende nok at lære alt det nye, så derfor refereres kun kort om teori. Når jeg finder tid vil jeg gennemgå Læs resten

Peter tager roret

15/11/2009
Første test bestået!
‘Luftfartyg generelt’ klaredes med 11 rigtige ud af 12 mulige. For hvert spørgsmål skal det rigtige af 4 svar vælges.
De spm jeg fik står i ‘1000 frågor’ og er:
1, 112, 124, 156, 161, 173*, 297, 460(?), 557, 701 samt to andre der ikke er i bogen.

Jeg fik fejl på spørgsmål 173.
I en skalkonstruerad flygkropp av metall utgør skalet:
1. Enbart en aerodynamisk utformning.
2. Enbart en lyftkraftsalstrande yta
3. Både en lastupptagande och aerodynamisk konstruktion
4. Både en lyftkraftsalstrande och en fackverkskonstruktion

Jeg svarede: Læs resten

Tur med Klaus

Klaus Sandorff var lokket med til at tage en prøveflyvning og var i debutantstemning da han kom forbi i Kokkedal kl. 12.
Vi tog afsted og kom med færgen kl. 1250.
Flyveren var booket til kl. 1400 og stod i hangaren så vi trak den ud på pladsen og lavede udvendigt check mens Ronnie lige skulle Læs resten

Flyvedag med Tobias

08:25 Hentede Tobias på Kokkedal Station, først til Cristinas morgenmad på Dådyrvænget 307, og så afsted til Höganäs via Helsingør – Helsingborg færgen afgang kl. 09:40.
Vi mødte Ronnie ude ved flyet kl. 11. Herefter udvendig gennemgang jvf. checklisten.
Tobias og Ronnie skulle flyve først. Tobias skulle Læs resten