08:35 afg. Kokkedal st. pga. skinnearbejde kørte togene uregelmæssigt og jeg vidste at jeg ikke ville kunne nå det til kl. 10.
10:05 Ronnie hentede mig ved tankstationen på hjørnet så jeg slap for at gå den sidste kilometer i silende regn.
Vejret var mildt sagt kedeligt: overskyet og regn. Nimbostratus i 3500 fod. Vind fra øst-nord-øst (060) ca 6-7 knob, temperatur mellem 5 og 10 gr.
Pga. skyernes højde og de ret rolige vinde, var det dog muligt at gennemføre flyvning i op til 3000 fod.
10:30 Check af flyet mens det stod ovre i hangaren. Olieniveauet var lige over den nederste streg så vi måtte dreje propellen rundt med håndkraft (efter at have checket at der ikke var tænding på), indtil det sagde “blurp”. Nyt oliecheck viste nu halv fyldt. Resten af checket foregik uden bemærkninger.
Trak flyet ud af hangaren med den dertil indrettede gule bøjle.
Inden takeoff var vi henne ved tankområdet for at påfylde 30 liter flybenzin (96 blyfri).
Tanke og pumper er indhegnet med hængelås så man låser flyets tankdæksel op først, åbner lågen til indhegningen og i skabet ved siden af indhegningen skal nøglen sættes i tælleren for det pågældende fly. SE-VAR har tæller nummer 3.
Så skal ledningen til pumpens jordforbindelse trækkes ud og monteres på flyets udstødningsrør for at undgå statisk elektricitet.
Pumpen startes og slanges trækkes hen til flyets tankdæksel. Man tanker mens man holder øje med liter-tælleren henne på pumpen. Der er ikke autostop på så man skal vide hvor meget der er plads til i flyets tank. I alt rummer tanken 65 liter.
11:30 Endelig ud at flyve: Start fra bane 06. Øvelserne var sving i samme højde, sving under stigning, langsom flyvning med flaps, glideflyvning, motorplané (som er at man flyver ned med en højere hastighed end når man bare glider med 60 knob) samt dagens tema som var starter og landinger.
Mens vi fløj rundt over Kullen, så vi et vampyrfly: en De Havilland ‘Vampire’ jetjager fra 40’erne eller 50’erne der fløj rundt i samme område. Ronnie ville sikre sig at vampyren havde set os, og da den ikke var mulig at kontakte via radio, krængede vi flyet så den største del af vores vingeoverflade ville kunne ses fra den anden flyver. Vampyren fik øje på vores flyver og bekendte kulør ved at gøre det samme. Herefter susede vampyren ned i meget lav højde og så ud til at have en underholdende flyvetur.
Et vampyrfly har en topfart lige omkring 450 knob (>800km/t).
Vi nåede at lave 4 starter og landinger.
En start- og landingsøvelse udføres således:
Taxi til ‘vendepladsen’ dvs. lige inden man drejer ind på banen. Her udføres sidste del af checklisten, det der kaldes ‘Motortest’.
Så drejes der ind på banen og Ronnie siger over radioen at vi starter.
Flaps på trin 1, benzinpumpen tændt, kompasset stemmer med banenummeret (i dag: 60 gr.)
Så gives der gas, først lidt med drejeknappen indtil flyet ruller, herefter skubbes gashåndtaget helt ind med en jævn bevægelse.
Flyet trækker lidt til venstre, så der skal kompenseres med pedalerne for at holde flyet i banens retning.
Mens flyet opbygger fart holdes styrepinden let tilbage for at få næsehjulet fri af jorden. Flyet fortsætter på hovedhjulene og slipper jorden.
I luften opbygges yderligere fart ved at der flyves næsten vandret langs resten af banen. Stigningen fortsætter til 500 fod hvor flaps hejses op til position 0, og benzinpumpen slukkes. (Motoren suger selv benzin ind, den elektriske pumpe er bare for en sikkerheds skyld).
Der er højre’varv’ på bane 06 så der drejes til højre 90 gr. så vi er vinkelret på banen. Lidt efter, ved højden 1000 fod, tages gassen lidt af og der drejes igen 90 gr. mod højre så vi nu flyver parallelt med banen modsat startretningen (medvindsbenet/downwind).
Når man er halvvejs tilbage/udfor midten af startbanen, forberedes landing.
Gassen tages af og flyets hastighed bringes ned i flap-området. Dvs. lige over 60 knob. Så trækkes flaphåndtaget til position 1, og flyet drejes 90 gr. til højre ind på basebenet.
Når det ellers passer med banen, drejes igen til højre 90 gr. til finalebenet og flaps trækkes til 2.
Til sidst fik jeg nogenlunde styr på at lægge flyet korrekt ind på finalen.
Så flyves der nedad, gassen tages helt af til tomgang og lige inden man lander rettes næsen op så man svæver ned det sidste stykke. Kaldes ‘flare’. Når farten er lav nok, drejes der væk fra banen og man kan starte forfra indtil man løber tør for benzin.
Så nu ved jeg hvad min sommerferie skal bruges til…
Regnen havde sørget for masser af regnorme på græsbanen, og det tiltrak mange fugle. Ved den sidste landing ramte propellen en måge.
13:10 Regnskab:
Undervisning/Ronnie: SEK 733,34
Flyleje/benzin: SEK 948,-
Tog: DKK 52,-
Færge DKK 42,-
Bus SEK 84,-
13:49 afg. Ø. Lerberget med bus 220, færge, tog.
15:15 ank. Kokkedal st.